+50% zamiast -50%. Takie są nowe propozycje w sprawie zwolnienia z akcyzy na pojazdy niskoemisyjne.
“Od grudnia 2018 na samochody elektryczne, hybrydowe typu plug-in i wodorowe obowiązuje całkowita 100% ulga od podatku akcyzowego. Dlaczego teraz ulga ma być zmniejszona do 50%?” - pyta Piotr Korab ekspert autobaza.pl
2019-09-16, 10:47

19 grudnia 2018 roku Komisja Europejska potwierdziła możliwość stosowania w Polsce zwolnienia z podatku akcyzowego dla pojazdów niskoemisyjnych. Zwolnienie z akcyzy obowiązuje zarówno na nowe pojazdy sprowadzane do Polski zza granicy jak i na pojazdy używane. Dodać jeszcze należy, że zwolnienie z akcyzy obowiązuje na pojazdy, w których pojemność silnika nie przekracza 2000 cm sześc. i wynosi 3,1%. Stosowanie opisywanej ulgi potwierdziła w rozmowie telefonicznej przedstawicielka Urzędu Skarbowego. 

Czy przełożyło się to w jakikolwiek sposób na zmniejszenie cen pojazdów niskoemisyjnych oraz na emisję CO2? 

Od początku roku 2019 liczba pojazdów hybrydowych i elektrycznych obecnych na naszym rynku wzrasta. Trend ten już został zauważony przez ekspertów autobaza.pl w raporcie podsumowującym II kwartał na rynku pojazdów używanych.

Wzrost ofert na używane pojazdy hybrydowe to zaledwie 0,09% jednak w przeliczeniu na liczbę ofert daje to o 683 pojazdy więcej niż w pierwszym kwartale. Natomiast wzrost ofert na używane pojazdy elektryczne to zaledwie 0,01% co daje o 108 ofert więcej niż w pierwszym kwartale 2019.

Najwyraźniej dzięki ulgom w akcyzie na pojazdy niskoemisyjne, zyskują jedynie importerzy nowych pojazdów, sprowadzanych do Polski jak i handlarze samochodów używanych.

Pięciu czołowych dealerów samochodów hybrydowych w Polsce:

  • Toyota
  • Hundai
  • Kia
  • Volvo 
  • BMW

nie było w stanie udzielić informacji, czy w obecnych cenach pojazdów hybrydowych została uwzględniona ulga w akcyzie. Tylko przedstawiciele w Toyocie przyznali, że być może niedługo organizowana będzie akcja promocyjna. Cennik w salonach KIA nie uległ zmianie od roku….

Zwolnienie z akcyzy obowiązuje do 1 stycznia 2021 roku.Czy propozycja nowej ulgi ma:

  •  zastąpić obowiązujące obecnie całkowite zwolnienie z akcyzy dla pojazdów o pojemności do 2000 cm³?
  •  a może ulga 50% ma być kontynuowana po 1 stycznia 2021 roku, kiedy to ta 100% ulga wygaśnie?

Ponadto, tym razem na ulgę załapały by się również samochody z segmentu premium, gdyż posłowie chcą także dać upust w akcyzie pojazdom niskoemisyjnym o pojemności przekraczającej 2000 cm³. 

Podsumowując powyższe propozycje - samochody mieszczące się w przedziale do 2000 cm³. otrzymałyby ulgę  jedynie 1,55%, ale już samochody o większej pojemności, takie jak Lexus ES czy BMW serii 7 otrzymałyby ulgę 9,3%, co mogłoby być zauważalne w ich cenie (o ile dealerzy zdecydują się obniżyć ceny).

Więc kto na tym najwięcej zyska...?

KONTAKT / AUTOR
Przemysław Gąsiorowski
Marketing and PR Manager
Autoiso Sp. z o.o.
600 803 793
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.