Czy samochody z silnikiem diesla odchodzą powoli do lamusa?
Dane autobaza.pl za III kwartał 2019 pokazały, iż podaż diesla zmniejszyła się prawie o 8 pkt. procentowych na rodzimym rynku wtórnym. Trend ten potwierdzają dane ACEA: diesel w trzecim kwartale 2019 roku zaliczył spadek w Europie aż o 14,1 punktów procentowych!
2019-11-25, 11:29

Udział w europejskim rynku pojazdów z silnikiem diesla zszedł do poziomu poniżej 30%, co przekłada się bezpośrednio, aż o milion mniej zarejestrowanych nowych pojazdów.

Najsilniejszy trend spadkowy odnotowano na czterech największych rynkach motoryzacyjnych Europy, gdzie diesel zaliczył aż dwucyfrowe spadki. Należy do nich Hiszpania - 34,7%; Włochy - 24,5%; Wielka Brytania - 20,8% i Francja - 12,6%.

Te dane wyraźnie pokazują nastroje na europejskim rynku i odwracanie się konsumentów od napędów diesla, choć trzeba przyznać, iż spadek ten powoli wyhamowuje. W pierwszym kwartale 2019 roku spadek wynosił aż 17,9%, w drugim kwartale wynosił 16,4%, a w trzecim już 14,1%. 

Jedynie w Niemczech odnotowano niewielki 4,7% wzrost rejestracji pojazdów z tym silnikiem.

Alternatywne napędy mocno zyskują w UE

Na spadku diesla zyskują pojazdy z silnikami benzynowymi - nastąpił wzrost o 6,1% w stosunku do zeszłego roku. Jednak rekordzistą na rynku europejskim są pojazdy elektryczne, które odnotowały aż 51,8% wzrost porównując do analogicznego okresu w zeszłym roku.

Najwyraźniej nastroje europejskich konsumentów są zgodne z wytycznymi Unii Europejskiej dążącej do zredukowania poziomu emisji CO2 - przeciętnie do 95 g/km.

Uwagę należy tu zwrócić na 36% wzrost w III kwartale 2019 rejestracji pojazdów alternatywnie zasilanych, do których należą pojazdy zasilane na ethanol (E85), LPG i gaz ziemny (NGV). 

Wg danych autobaza.pl Polska nie nadąża za trendami UE

Niestety Polska nie odnotowała nawet w połowie tak spektakularnego wzrostu zainteresowania pojazdami elektrycznymi. Wg. danych autobaza.pl za III kwartał 2019 roku podaż tych pojazdów od początku 2019 r wzrosła nieznacznie - jedynie o 160 sztuk. Udział ofert sprzedaży na rynku wtórnym w III kwartale stanowi zaledwie 0,10%.

Jednak trend wzrostowy może zacząć przyspieszać już pod koniec bieżącego roku, kiedy możliwe będzie składanie wniosków o dofinansowanie do zakupu pojazdów elektrycznych. Ponadto kolejne miasta Polski zapowiadają budowę infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych.

Chiński koncern na europejskim rynku

Czynnikiem zmieniającym rynek pojazdów ECV nie tylko w Europie, ale również w Polsce, może być planowane na połowę 2020 roku wejście chińskiego koncernu Aiways. Koncern zamierza wprowadzić na europejski rynek elektrycznego SUVa w całkiem przystępnej jak na pojazdy elektryczne cenie. Model U5 ma być oferowany w cenie od ok. 29 000 $, co odpowiadałoby mniej więcej 112 000 zł. Czyli mieści się w przedziale cen obejmujących dopłaty rządowe.

“Powodzenie chińskiej marki na pewno wywołałaby zamieszanie na rynku pojazdów elektrycznych i mogłoby doprowadzić do wejścia na europejski rynek kolejnych chińskich koncernów, co finalnie doprowadziłoby do obniżenia cen…” - mówi  Sławomir Kozłowski CFO, Członek Zarządu autobaza.pl 

Obecnie w cenie mieszczącej się w dopłatach, można jedynie kupić w Polsce pojazdy kompaktowe typu SMART EQ fortwo, VW e-UP ewentualnie Opla Corsa E...

KONTAKT / AUTOR
Przemysław Gąsiorowski
Marketing and PR Manager
Autoiso Sp. z o.o.
600 803 793
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.