Strefy czystego transportu to dyskryminacja przeciętnej polskiej rodziny?
Próba zaradzenia szkodliwej emisji spalin i pogodzenia interesów przedstawicieli różnych grup społecznych to może być wyzwanie dla prezydentów miast, ale również dla administracji państwowej.
2020-01-09, 11:41

Na podstawie badania emisji spalin wykonanego w Krakowie w ubiegłym roku uzyskano wyniki mogące przyczynić się do ponownego wprowadzania tzw. stref czystego transportu w miastach. Lobbuje za tym m.in. Związek Dealerów Samochodów. Jednak czy Polaków stać na takie ograniczenia?

Jak bardzo zanieczyszczenia komunikacyjne wpływają na jakość powietrza?

W Krakowie wykonano pomiar spalin przy pomocy metody teledetekcji. Przeprowadzone przez Zarząd Transportu Publicznego we współpracy z Krakowskim Alarmem Smogowym na ogromną skalę badania (przebadano ok. 104 tys. aut)  jednoznacznie wskazały, iż za 90% zanieczyszczeń komunikacyjnych odpowiadają pojazdy starsze niż 8 lat z normą euro 4 lub mniej.

Zatem w interesie społecznym zdecydowanie leży ograniczenie poruszania się pojazdów tak mocno emitujących zanieczyszczenia, szczególnie w okresach nasilonego ruchu komunikacyjnego w miastach w tzw. godzinach szczytu, jak również w centrach miast, gdzie ruch ten jest nasilony.

Polacy kupują auta 12 letnie - tak wynika z danych autobaza.pl

Jednak problem jest wielowymiarowy i nie ogranicza się jedynie do jakości powietrza jakim oddychamy. Dane autobaza.pl jednoznacznie pokazują, iż w Polsce największym zainteresowaniem na rynku wtórnym cieszą się pojazdy liczące 12 lat i więcej. I trzeba nadmienić, iż jest to średnia z danych za okres czerwiec - grudzień 2019. Rekordowy wiek pojazdów sprawdzanych na autobaza.pl to 21 letnie Ople! 

Jeżeli w świetle przeprowadzonych w Krakowie badań już pojazdy ośmioletnie mają problem z zachowaniem dopuszczalnych norm euro, to co dopiero pojazdy o wiele starsze…? 

“Z naszych danych jednoznacznie wynika, iż przeciętna Polska rodzina rozważa zakup samochodu w cenie do 25 tys. zł, więc nie stać nas na zakup nowszego auta. Zatem wprowadzenie stref czystego transportu może być odebrane jako dyskryminacja ze względu na zasobność portfela.” - mówi Piotr Korab ekspert autobaza.pl

Po wprowadzeniu takich stref może okazać się, iż tylko zamożni Polacy będą mogli pozwolić sobie na jazdę do centrum samochodem, a podróżowanie własnym środkiem transportu do pracy będzie przejawem luksusu.

KONTAKT / AUTOR
Przemysław Gąsiorowski
Marketing and PR Manager
Autoiso Sp. z o.o.
600 803 793
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.