Dane autobaza.pl: spadła liczba ofert na pojazdy z pojemnością silnika powyżej 2l.
Polacy zaczęli dbać o emisje spalin czy jest to efekt pandemii?
2020-07-27, 13:11

Dane autobaza.pl podsumowujące półrocze 2020 na rynku wtórnym ukazały zmiany w podaży aut z pojemnością silnika powyżej 2l. Spadła ona blisko o 6 pkt. procentowych,spadek w tym segmencie przełożył się na wzrost udziału podaży aut z silnikami o mniejszej pojemności. 

Silniki o pojemności poniżej 1l. - zanotowały wzrost o nieco ponad 1 pkt. procentowy,  a podaż aut z najbardziej popularną pojemnością silnika, tj. 1-1.9l. zaliczyła wzrost o 4,76 pkt. procentowe.

Na pewno wpływ na taki stan rzeczy mają oczekiwania i możliwości finansowe klientów, którzy w wyniku pandemii utracili część dochodów. Mając w planach kupno samochodu zainteresowali się nieco tańszymi modelami.

Ponadto w ostatnim czasie bardzo popularne stają się auta hybrydowe. Wg. PSPA aut hybrydowych typu plug-in mamy już ponad 5000 szt., a zwykłych hybryd, które nie są zliczane w liczniku elektromobilności prawdopodobnie 2 lub 3x tyle. Udział w rynku wtórnym może nie jest powalający, ale rysuje się wyraźny kierunek zmian.

 

Dane autobaza.pl uwidaczniają kierunki zmian

Zainteresowanie autami hybrydowymi rośnie, co wykazały również dane autobaza.

Pomimo pandemii dane z półrocza 2020 pokazują dwukrotny wzrost podaży tych aut, co zdecydowanie świadczyć może o wzroście zainteresowania nimi. Handlarze nie próżnują, chcą odrobić straty w dochodach z ostatnich kilku miesięcy, więc nie inwestowaliby w coś co nie przyniosłoby im zysku. 

Być może to też jest odpowiedź na pytanie dlaczego spadła liczba ofert na pojazdy pow. 2l? Łatwiej dziś jest sprzedać hybrydę, niż auto o pojemności silnika przekraczającej 2 l.?

Poza tym, niektóre hybrydy o pojemności mniejszej niż 2l., mogą mieć równie atrakcyjne osiągi jak auta spalinowe o pojemności ok. 2l. Jednak koszty związane z ich eksploatacją będą znacznie mniejsze - np. ubezpieczenie OC czy koszty paliwa…. 

Moda na auta hybrydowe przyczynia się również do zmniejszenia emisji spalin, choć wątpliwe, że w Polsce jest to główny czynnik decydujący o wyborze hybrydy. Decydujące są tu raczej koszty eksploatacji i panująca w dużych aglomeracjach “moda” na tego typu auta.

Wzrósł udział pojazdów o najmniejszej pojemności silnika

Zmiany związane z większą liczbą ofert na pojazdy o mniejszej pojemności silnika to zdecydowanie efekt pandemii. Polacy zaczęli się liczyć z pieniędzmi. Jedni wyprzedawali swój majątek aby przeżyć, inni postanowili uniezależnić się od miejskiej komunikacji i poruszać się małym ale własnym środkiem transportu.

Na tym stanie rzeczy zyskali zarówno handlarze - bo sytuacja ekonomiczna sprzyjała negocjacjom przy odkupie auta, które teraz można odsprzedać z zyskiem. Także nowi nabywcy małych pojazdów mogą wybierać spośród licznych i atrakcyjnych cenowo ofert.

Wzrost podaży aut o niskich przebiegach

Drugim zjawiskiem  jest wzrost ofert na auta o niskich przebiegach, co prawdopodobnie ma związek z wystawieniem na sprzedaż dwu i trzyletnich aut w leasingu lub zakupionych na kredyt.

Na powyższym wykresie obrazującym sprzedaż pojazdów w przedziałach przebiegu widać wyraźne wzrosty w liczbie pojazdów z przebiegiem do 100 000 km. Liczba ofert w przedziale przebiegu 10 001 - 50 000 km wzrosła o nieco ponad 2 pkt. procentowe, a liczba ofert na pojazdy z przebiegiem 50 001 - 100 000 km wzrosła również 2 pkt. procentowe.

W dwóch popularnych przedziałach przebiegu, tj. 150 000 - 200 000 km i 200 001 - 300 000 km odnotowano spadki w stosunku do roku 2019. Prawie o 4 pkt procentowe spadła liczba ofert na pojazdy w przedziale przebiegu 150 000 - 200 000 km. Blisko o 3 punkty procentowe spadła liczba ofert na pojazdy z przebiegiem 200 001 - 300 000 km. 

Za to wzrosła liczba  pojazdów z przebiegiem powyżej 300 000 km. Nie jest jednak ona na tyle duża, aby mówić o efekcie wprowadzenia kary za cofanie licznika. Raczej jest to efekt pojawienia się na rynku tańszych, a więc wysłużonych przez długie lata aut.

Pandemia zdecydowanie wpłynęła na strukturę aut na rynku wtórnym i zdefiniowała na nowo potrzeby kierowców. Wygląda na to, że nastąpił wzrost zainteresowania mniejszymi i tańszymi autami. Trend ten na pewno utrzyma się do końca roku i będzie dominował w zakupie używanego samochodu.



KONTAKT / AUTOR
Przemysław Gąsiorowski
Marketing and PR Manager
Autoiso Sp. z o.o.
600 803 793
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.