Pandemia i czasowe zamknięcie granic nieco odmłodziły strukturę wieku aut na rynku wtórnym.
W stosunku do zeszłego roku mamy o blisko 8 pkt procentowych mniej aut w wieku 10 - 21 lat. To oznacza, że wiek aut na polskim rynku zawyżają złomy z importu.
2020-09-07, 13:19

Jak wyglądała I połowa 2019?

Wg. danych autobaza.pl w pierwszej połowie 2019 roku, kiedy nikomu jeszcz nie śniło się o COVID-19, aut z rocznika 2007 - 2010 było 27,20%, 2003 - 2006 nieco mniej bo 22,14% udziału w rynku ofert. Natomiast auta z rocznika 1999 - 2002 miały 9,37% udziału w rynku ofert. 

Z tego wynika, że aż 58,71% aut w obrocie na rynku wtórnym w 2019 roku miało co najmniej 9 lat!

W związku z pandemią i całkowitym lockdownem, w pierwszej połowie roku mamy aż 214 446 tys. aut mniej w obrocie niż w  połowie 2019 roku. Wpłynęło to na odmłodzenie struktury wieku aut na polskim rynku wtórnym. 

 

Co zmieniło się w I połowie 2020?

Obecnie auta z roczników 2007 - 2010 stanowią 25,64% (spadek o 1,56%), roczniki 2003 - 2006 to 22,14% ofert na rynku wtórnym (spadek o 3,96%), a auta z roczników 1999 - 2002 stanowią 6,97% udziału w rynku (spadek o 2,4%). 

Sumując powyższe, w pierwszej połowie 2020 roku mamy w obrocie 50,79% aut w wieku powyżej 10 lat! W stosunku do roku 2019 nastąpiło zmniejszenie o 7,92 punkty procentowe. 

 

“Zaledwie 3 miesiące lockdownu i utrudnienia przy przekraczaniu granic wystarczyły, aby struktura wieku aut odmłodniała blisko o 8 pkt procentowych r/r. To wiele mówi o tym co się zwozi do naszego kraju i jaki ma to ogólny wpływ na rynek aut używanych w Polsce”  - mówi Marek Trofimiuk ekspert autobaza.pl.

W strukturze rynku w Polsce dominują samochody używane

 

Przypomnijmy, że w Polsce 2 na 3 osoby kupują samochód używany, a wśród zakupów nowych samochodów dominują firmy. 

 

Niedawno SAMAR przygotował raport wykluczający udział tzw.  martwych dusz w statystykach CEPiK. Na tej  podstawie oszacowano, iż średni wiek auta osobowego w Polsce wynosi nieco ponad 15 lat.

 

Widać wyraźnie, iż przedstawione powyżej dane autobaza.pl korelują z ustaleniami SAMAR i mogą również rzucić nieco światła na strukturę wieku aut na rynku i tego co się sprzedaje na polskim rynku wtórnym.

 

Średni wiek auta przywożonego do naszego kraju wynosi nieco ponad 11 lat i trend ten się utrzymuje od 2016 roku.

 

W najbliższych latach z powodu pandemii i trudnej sytuacji gospodarczej, która przełoży się na zasobność naszych portfeli, nie obniżymy średniej wieku aut jeżdżących po naszym kraju,a to oznacza, że nadal będziemy jeździć w Polsce średnio piętnastoletnimi autami…

KONTAKT / AUTOR
Przemysław Gąsiorowski
Marketing and PR Manager
Autoiso Sp. z o.o.
600 803 793
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.