Analitycy autobaza: prawie 400 tys aut zniknęło z rynku w wyniku pandemii
Rejestracje za 2020 rok i trzy kwartały 2021 roku wskazują, iż w wyniku pandemii mogło nam ubyć z rynku nawet 391 516 aut osobowych.
2021-11-22, 06:45

Patrząc na optymistyczne prognozy jeszcze z 2019 roku możemy zakładać, że gdyby nie pandemia, to tempo sprzedaży aut osobowych w 2020 i 2021 roku utrzymałoby się na poziomach podobnych do tych z roku 2019. 

Na koniec 2020 roku wszystkich nowo zarejestrowanych aut osobowych było 1 200 226, co w stosunku do roku 2019, gdzie tych rejestracji łącznie było 1 484 787 daje o 284 561 aut mniej porównując rok do roku.

Obecnie znamy dane rejestracyjne za trzy kwartały 2021 roku. Na ten moment mamy zarejestrowanych 1 007 977 aut osobowych. W tym samym okresie 2019 roku mieliśmy zarejestrowanych 1 114 932 aut. To nam daje wynik rejestracji już o 106 955 aut mniej w 2021 roku porównując te same okresy.

A to oznacza, iż w okresie od marca 2020 do października 2021 zniknęło z rynku nawet 391 516 aut osobowych. Źródeł można upatrywać przede wszystkim w pandemii i lockdawnach, które wywołały lawinę następujących po sobie zdarzeń. 

Załamanie sprzedaży nowych aut w początkowym okresie trwania pandemii, doprowadziło do m.in do kryzysu półprzewodników, który uderzył w rynek motoryzacyjny. 

Kryzys zakłócił nie tylko produkcję i dostępność nowych aut, ale również zaburzył równowagę na rynku wtórnym i wywołał podwyżki cen. 

Aktualnie branży nie pomaga również wymuszone przechodzenie na elektromobilność. 

Tak słaby wynik rejestracji przebijają tylko dane z 2014 i 2015 roku, gdzie było ich odpowiednio 1 046 779 (2014 rok) i 1 146 859 (2015 rok).

“Oznacza to, że w wyniku pandemii cofnęliśmy się aż o 6 - 7 lat w sprzedaży aut osobowych” -  mówi Marek Trofimiuk członek zarządu autobaza.pl

I choć pierwsza połowa 2021 roku wskazywała na ożywienie względem tego samego okresu w 2020 roku, to widać wyraźnie, iż od lipca ten trend uległ zmianie.

Obecnie za trzeci kwartał 2021 roku mamy o 17 794 rejestracji mniej niż w 2020 roku. Co więcej, jest bardzo wiele przesłanek mówiących, iż trend spadkowy utrzyma się do końca roku. Mają na to wpływ ogromne problemy z podażą zarówno na rynku nowych aut jak i na rynku wtórnym.

Ostateczna liczba rejestracji za cały 2021 rok pokaże nam skalę kryzysu. Jakie są szanse na jego pokonanie? Czy w 2022 roku uda nam się przełamać trend spadkowy? Musimy poczekać na dane i rozwój sytuacji na rynkach… 

Na pewno pierwsza połowa roku nie będzie zbyt optymistyczna, jednak być może druga połowa 2022 roku będzie odwróceniem tego trendu…?

Pozostaje jeszcze pytanie w jakim czasie odrobimy te straty? Bo po kryzysie w latach 2008 - 2012 trzeba było co najmniej trzech lat, aby tempo rejestracji znów przyspieszyło…



Dane wykorzystane w raporcie pochodzą ze strony https://dane.gov.pl/pl 

i zostały dostarczone przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów.

KONTAKT / AUTOR
Przemysław Gąsiorowski
Marketing and PR Manager
Autoiso Sp. z o.o.
600 803 793
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.