Najmniej ofert samochodów używanych na rynku od lat – barometr Autobaza.pl
Wojna w Ukrainie, wciąż zerwane łańcuchy dostaw czy brak półprzewodników – to główne czynniki obecnej sytuacji na rynku motoryzacji. W I kwartale 2022 r. na rynku było aż o 20% mniej ofert samochodów używanych niż w analogicznym okresie w przedpandemicznym 2019 r. – wynika z najnowszych danych autobaza.pl. W pierwszych trzech miesiącach 2022 r. zauważalne były także wzrosty cen samochodów z drugiej ręki oraz coraz większa obecność na rynku wtórnym w Polsce aut z napędem hybrydowym i elektrycznym.
2022-04-18, 14:32

Spadek liczby dostępnych samochodów na rynku oznacza wzrost ich ceny – ten mechanizm łatwo zaobserwować w przypadku Polski. W I kwartale 2022 r. o 16% zwiększyła się liczba ofert pojazdów używanych z przedziału cenowego 50-100 tys. złotych w porównaniu z I kwartałem ubiegłego roku. Aż o jedną trzecią urosła też liczba ofert aut o wartości ponad 100 tys. złotych – wynika z danych autobaza.pl 

Rynek motoryzacyjny od około dwóch lat mierzy się z wieloma wyzwaniami. Zaczynając od wybuchu pandemii, która spowodowała globalne zerwanie łańcuchów dostaw i problemy wielu producentów samochodów, a kończąc na wojnie w Ukrainie. To kraj istotny dla branży – odpowiada za produkcję gazów, jak neon, argon czy krypton, niezbędnych do produkcji półprzewodników – tłumaczy Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl. Ze względu na brak nowych aut na rynku, kupujący szukają okazji w używanych pojazdach, których jest coraz mniej i w naturalny sposób znacznie one drożeją – dodaje.

Dane autobaza.pl obrazują to zjawisko – w I kwartale 2022 r. dostępnych ofert samochodów używanych na rynku było o 4% mniej niż w roku poprzednim, o 11% mniej niż w 2020 r. oraz aż o 20% mniej niż w 2019 r.

Coraz więcej elektryków

Poza grą popytu i podaży, na rynku motoryzacyjnym w Polsce dzieją się istotne zmiany w strukturze samochodów spalinowych i elektrycznych oraz hybrydowych. Zwolennicy e-mobilności mogą mieć powody do zadowolenia – w pierwszych trzech miesiącach 2022 r. liczba ofert elektryków na rynku wtórnym wzrosła aż o 53% w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 r. Na drugim biegunie są pojazdy z napędem diesla, których wybór „skurczył się” o blisko 6%.

Drogie paliwo, coraz częstsze informacje o planach wprowadzenia zakazów wjazdu samochodów z napędem diesla do centrów miast oraz rozwijająca się infrastruktura dla pojazdów elektrycznych – to istotne czynniki, które mają wpływ na zmianę trendów i wybieranych aut – mówi Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl. W naszych danych widać także wzrost popularności w przypadku hybryd – w I kwartale br. ich liczba ofert zwiększyła się o ponad 4% – dodaje. 

Jednakże trend elektromobilności jest wciąż na początku swojej drogi rozwoju. Pod koniec stycznia 2022 r. w Polsce funkcjonowały 1 992 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3 893 punkty), a w styczniu uruchomiono 60 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (109 punktów) – wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Jednakże, jak wynika z najnowszych badań, do 2030 roku w całej UE potrzebnych będzie nawet 6,8 mln publicznych punktów ładowania, aby móc osiągnąć proponowany przez dokument „Fit for 55” cel redukcji emisji CO2 przez samochody osobowe.

Najpopularniejsza marka na rynku wtórnym

Ciekawa sytuacja na rynku samochodów używanych sprawiła, że eksperci autobaza.pl przyjrzeli się także najczęściej występującym markom pojazdów na rynku samochodów używanych. 

Na rynku wtórnym, w I kwartale 2022 r., najłatwiej znaleźć samochód marki Opel, który nieznacznie wyprzedził markę Volkswagen, liderującą w tym zestawieniu w 2021 r. Następnymi, najczęściej dostępnymi samochodami używanymi był: Ford i francuski Renault, a pierwszą piątkę rankingu zamyka Audi. 

KONTAKT / AUTOR
Przemysław Gąsiorowski
Marketing and PR Manager
Autoiso Sp. z o.o.
600 803 793
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.