Wzrost liczby kampanii naprawczych w Polsce. Powód? Zmieniają się nie tylko przepisy ale i standardy
W 2023 roku rynek motoryzacyjny w Polsce odnotował znaczny wzrost liczby kampanii naprawczych, co stanowi zauważalną różnicę w stosunku do danych z 2022 roku. Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w ubiegłym roku aż 237 tysięcy pojazdów zostało objętych kampaniami naprawczymi, co wykazuje wyraźny wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Niższa jakość produkowanych aut, coraz to bardziej rygorystyczne przepisy, a może wzrost świadomości konsumentów w kwestiach bezpieczeństwa… ? Czy znamy jednoznaczną przyczynę?
2024-01-17, 09:25

Niechlubny ranking 

Toyota, znana z wysokiej jakości i niezawodności swoich pojazdów, w 2023 roku zaskakująco znalazła się na czele listy producentów samochodów z największą liczbą wezwań do serwisów w Polsce. Zaraz za nią, pod względem ilości wezwań serwisowych, uplasowały się marki takie jak Mercedes, BMW, Opel i KIA, co pokazuje, że problem dotyczył szerokiego spektrum producentów. Ta sytuacja jest szczególnie zaskakująca, biorąc pod uwagę, że Toyota utrzymuje pozycję lidera sprzedaży nowych samochodów na polskim rynku. W raporcie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazano, że łącznie 56 415 pojazdów tej marki było objętych kampaniami naprawczymi, co stanowi około jedną czwartą wszystkich wezwań. Co ciekawe, problemy dotyczyły nie tylko starszych modeli Toyoty, ale również nowych pojazdów prosto z linii produkcyjnych, co podnosi kwestie dotyczące kontroli jakości i procesów produkcyjnych.

Akcja serwisowa - co to takiego?

Akcja serwisowa jest procedurą inicjowaną przez producentów samochodów, gdy wykryją oni potencjalne usterki w swoich modelach. Mogą to być problemy mające wpływ na bezpieczeństwo użytkowania pojazdu, takie jak wadliwe hamulce, lub inne mniej krytyczne kwestie, na przykład związane z elektryką. W momencie identyfikacji defektu, producent zobowiązany jest do poinformowania właścicieli dotkniętych pojazdów i wezwania ich do odwiedzenia autoryzowanego serwisu. Warto podkreślić, że w ramach akcji serwisowej naprawa pojazdu jest bezpłatna dla właściciela. Ta praktyka stanowi istotny element dbałości o bezpieczeństwo na drogach oraz budowania zaufania między producentami, a konsumentami.

Osoby, które decydują się na zakup używanego samochodu od dealera, mają zazwyczaj większą możliwość uzyskania pełnej informacji o ewentualnych akcjach serwisowych, które dotyczyły pojazdu. Dealerzy, mając dostęp do aktualnych danych o stanie technicznym sprzedawanych samochodów, są zobowiązani do informowania nabywców o wszelkich znanych usterkach czy przeprowadzonych kampaniach naprawczych. 

Ukryta historia serwisowe z drugiej ręki

Natomiast zakup samochodu od prywatnej osoby niesie ze sobą ryzyko nieznajomości kompletnego przebiegu historii pojazdu, w tym informacji o akcjach serwisowych. Dlatego nabywcy pojazdów używanych powinni jak najczęściej korzystać z powszechnie dostępnych różnorodnych źródeł w celu weryfikacji historii samochodu, w tym informacji dostępnych w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, mediach branżowych, serwisie autobaza.pl, a także raportach historii pojazdu. Dostarczają one cennych danych, które są kluczowe dla podjęcia świadomej decyzji zakupowej.

Wezwania serwisowe  i trend europejski

Co ciekawe, według danych pochodzących z serisu car-recalls.eu, w 2023 roku liczba akcji serwisowych w Europie również wzrosła znacząco w porównaniu z rokiem 2022. W 2023 zanotowano 283 wezwania do serwisu, obejmujące 249 modeli od 46 producentów. W porównaniu, w 2022 roku odnotowano 207 akcji serwisowych. Mercedes-Benz, będący liderem w 2022, utrzymał tę pozycję także w 2023 roku. 

Bez względu na markę pojazdu, możliwe, że wzrost wezwań serwisowych wynika z rosnącej uwagi producentów na jakość i bezpieczeństwo użytkowników, ale może także odzwierciedlać nowe wyzwania technologiczne, z jakimi muszą się mierzyć. Mogą to być chociażby zaawansowane systemy elektroniczne w pojazdach, które wymagają regularnych aktualizacji i serwisowania, a także rosnąca kompleksowość systemów bezpieczeństwa czy wyzwania związane z coraz większą elektryfikacją pojazdów.  –  spekuluje Przemysław Gąsiorowski, ekspert autobaza.pl.

Znacząca rola raportów historii pojazdu Autobaza.pl

W kontekście rosnącej liczby kampanii naprawczych w Polsce, raporty historii pojazdu, oferowane przez takie firmy jak Autobaza.pl, odgrywają coraz ważniejszą rolę. Dostarczają one dokładnych informacji o wszystkich przeprowadzanych serwisach na danym samochodzie.

Dzięki tym raportom, potencjalni nabywcy mogą dokładnie przeanalizować historię pojazdu przed zakupem, a obecni właściciele mają możliwość monitorowania stanu technicznego swojego auta. Te informacje są nieocenione w wykrywaniu potencjalnych problemów i pomagają zapobiegać poważniejszym awariom.  –  komentuje Przemysław Gąsiorowski, ekspert autobaza.pl.

Wnioski i perspektywy na przyszłość

Ten przegląd kampanii naprawczych w 2023 roku pokazuje, jak ważne jest monitorowanie jakości i niezawodności samochodów. Dla właścicieli pojazdów, jest to przestroga, aby być czujnym i śledzić wszelkie komunikaty producentów o możliwych usterkach. Dla producentów samochodów, jest to przypomnienie o konieczności utrzymania wysokich standardów produkcji i kontroli jakości.

KONTAKT / AUTOR
Przemysław Gąsiorowski
Marketing and PR Manager
Autoiso Sp. z o.o.
600 803 793
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.