Pojazdy elektryczne to dopiero początek rewolucji. Dzięki nim nauczymy się zarządzać energią elektryczną.
Ekspert autobaza: “Pojazdy elektryczne mogą w przyszłości przeistoczyć się w nasze indywidualne mobilne elektrownie umożliwiające pozyskiwanie energii elektrycznej na własny użytek.”
2019-11-18, 11:22

Jak działa V2G?

Vehicle-to-grid stanowi rozwiązanie polegające na przekazywaniu energii elektrycznej z naładowanego pojazdu elektrycznego bezpośrednio do sieci. 

Jak można wykorzystać tę technologię na własny użytek? 

Posiadając w domu przystosowaną ładowarkę umożliwiającą przesyłanie energii elektrycznej do sieci, możemy wykorzystywać własny pojazd elektryczny jako mobilne zasilanie gospodarstwa domowego. Brzmi jak science fiction? Niekoniecznie. 

Wystarczy wspomnieć o konceptach pojazdów elektrycznych wyposażonych w panele słoneczne. Owszem ich wydajność pozostawia obecnie jeszcze wiele do życzenia, choć najnowsza Toyota Prius plug-in jest wyposażona w panele pozwalające uzyskać ok. 860 W czystej energii. 

Wyobraźmy sobie jednak bardziej przyziemny scenariusz. Nocne taryfy prądu potrafią być tańsze nawet o 5 gr za kWh niż te dzienne. Możemy więc ładować pojazd w godzinach nocnych wykorzystując tańszy prąd i używać go w ciągu dnia jako tańsze zasilanie naszego gospodarstwa. 

Realne oszczędności może nie byłyby największe, ale wraz ze zwiększaniem się pojemności akumulatorów w pojazdach elektrycznych, mogą one stanowić obiecujące źródło alternatywnego zasilania. Przy pozyskaniu w ten sposób 100 kWh moglibyśmy zaoszczędzić nawet 50 PLN dziennie.” - mówi Marek Trofimiuk CTO, Członek Zarządu VIN-Info sp. z o.o. ekspert autobaza.pl

Wykorzystanie technologii V2G przez operatora

Technologia V2G będzie obecnie wykorzystywana w Polsce przez jednego z głównych dystrybutorów energii elektrycznej. Testowane będą rozwiązania dotyczące pozyskiwania energii elektrycznej bezpośrednio z floty carsharingowej pojazdów elektrycznych.  

Obecny pomysł na wykorzystanie V2G ma na celu zapewnienie stabilności sieci w czasie dużego jej obciążenia - np. podczas upałów. Ładowanie floty pojazdów elektrycznych może być w tych okresach niemożliwe. Po podłączeniu samochodu do specjalnego punktu ładowania w systemie V2G pojazd zamiast się ładować, będzie się rozładowywał przekazując energię zmagazynowaną w baterii bezpośrednio do sieci na użytek operatora. 

Infrastruktura energetyczna w Polsce

Obecna infrastruktura energetyczna w Polsce dostaje zadyszki przy okresowych zwyżkach zapotrzebowania na prąd - chociażby w upały i istnieje pilna konieczność rozbudowy i modernizacji sieci.

“Roczna produkcja energii elektrycznej w Polsce to ok. 169 tWh, a w celu pokrycia całego zapotrzebowania energii elektrycznej tylko na transport, produkcję energii elektrycznej należałoby zwiększyć o 76%”. - mówi Marek Trofimiuk z autobaza.pl. Przy obecnej infrastrukturze nie ma takich możliwości.

Rozwiązanie V2G może być istotnym czynnikiem zwiększającym stabilność oraz wydajność sieci. W przypadku pozyskiwania czystej energii - jak chociażby z paneli słonecznych montowanych na samochodach elektrycznych zmniejszylibyśmy emisję CO2 zwiększając jednocześnie efektywność sieci. 

Jeżeli to rozwiązanie okaże się efektywne, być może w przyszłości pojawi się pomysł pozyskiwania energii z prywatnych pojazdów elektrycznych za dodatkową opłatą? Tzn. przysłowiowy “Kowalski” zarabiałby na przekazywaniu prądu do sieci ze swojego prywatnego pojazdu elektrycznego. Zmieniłoby to podejście do zarządzania energią elektryczną i stanowiłoby dodatkową zachętę do używania pojazdów elektrycznych.

KONTAKT / AUTOR
Przemysław Gąsiorowski
Marketing and PR Manager
Autoiso Sp. z o.o.
600 803 793
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.