Niemieckie usterki
Polacy uwielbiają niemiecką motoryzację. Z danych autobaza.pl za II kwartał br. wynika, że
największą popularnością nad Wisłą cieszyły się auta właśnie z Niemiec – to ich ofert na rynku
wtórnym było najwięcej. W pierwszej piątce znalazła się również marka Audi. Jednak znany model od
tego producenta – A3 – miał w swojej historii seryjne usterki, na które warto zwrócić uwagę.
Samochody te, wyprodukowane pomiędzy 01.03.2011 - 30.11.2011 r., mają problem z rozrusznikiem,
który może działać nieprawidłowo i przegrzewać się. Liczba pojazdów marki, których dotyczył
problem to ponad 5 tys. egzemplarzy.
To nie był jedyny problem w tej serii aut. Na skutek zgłoszenia do UOKiK wykryto, że w samochodach
Audi A3 (8P), wyprodukowanych pomiędzy majem 2008 r., a majem 2009 r. w Niemczech (rok
modelowy 2009), nieprawidłowo działać może funkcja stabilizacji toru jazdy, co zwiększa ryzyko
wypadku.
Uwielbiamy zachodnią motoryzację, a szczególnie tę niemiecką. Z naszych danych wynika, że w
pierwszej piątce najpopularniejszych samochodów używanych w Polsce znajdziemy markę
Volkswagen, Opel, FORD, BMW i Audi. To aż czterech na pięciu producentów z Niemiec. Jednak mimo
stereotypowych cech odnoszących się do tych samochodów, takich jak solidność i
trwałość wykonania, przed kupnem warto zapoznać się lepiej z egzemplarzem pojazdu, szczególnie
używanym. Pomocne mogą być w tym raporty historii aut, w których znajdziemy przeszłość
samochodu – serwisy, wypadki czy poważniejsze usterki. Warto wiedzieć, że portal autobaza.pl w
przypadku marki BMW i FORD posiada szczegółową historię serwisów z ASO – mówi Piotr Korab,
ekspert autobaza.pl.
Problemów w seryjnej produkcji nie ustrzegł się konkurent z Bawarii, czyli BMW. Z danych UOKiK
wynika, że w samochodach marki BMW serii 3 (sedan, kombi, coupe i kabriolet), wyprodukowanych
w Niemczech, może dochodzić do uszkodzenia połączenia wtykowego od wiązki kablowej do
regulatora dmuchawy. Wystąpienie takiej wady prowadzi do przegrzania, a następnie zwarcia lub
topienia się styku, co skutkować może pożarem. W związku z tym problemem, na rynku polskim
kampanią naprawczą objętych jest łącznie ponad 12 tys. pojazdów.
Problem awarii chłodnicy – wyciekającego płynu chłodzącego – występował w autach BMW
wyprodukowanych w latach 2011 - 2017, z serii 1, 2, 3, 4, 5, 7, X3, X4 i X5. Wyciekający płyn w
połączeniu z sadzą i olejem może tworzyć osady zapalne w module EGR. Liczba aut, którą wezwanie
zostało objęte to ponad 225 tys. egzemplarzy.
Częste wady marek Toyota i FORD
Popularny w Polsce model Toyota Corolla, rok produkcji 2001 - 2004, również posiada mankamenty.
Wypusty wałka przedłużającego w pojazdach wyposażonych w wspomaganie kierownicy
wspomagane silnikiem elektrycznym (EMPS) mogły nie zostać poddane prawidłowej obróbce
twardości. Skutkuje to możliwym spowodowaniem zniekształceń i zużyciem wielowypustu, a w
konsekwencji utratą sterowności samochodu. Usterka dotyczyła blisko 62 tys. egzemplarzy, które
zostały objęte wezwaniem serwisowym.
Mając wiedzę, które modele oraz z jakiego rocznika posiadają popularne usterki, możemy uniknąć
kupna samochodu wadliwego. Z tego powodu nie warto przy wyborze samochodu
kierować się popularnością marki i jej opinią na rynku – każdy egzemplarz jest unikalny. Dlatego
zachęcamy do korzystania z dodatkowych źródeł przy kupnie samochodu z drugiej ręki, jak raporty
VIN z historią auta – mówi Piotr Korab, ekspert autobaza.pl.
W popularnym na polskich drogach samochodzie FORD C-MAX, produkowanym między 2010 a 2014
r., może dochodzić do poważnych incydentów. Występujące w nim miejscowe przegrzanie głowicy
cylindrów silnika powoduje niekiedy jej pęknięcie. Efektem jest często wyciek oleju pod ciśnieniem,
który w ekstremalnych okolicznościach prowadzi do pożaru w komorze silnika.
Z kolei model C-MAX, ale z rocznika 2014 i 2015, ma w swojej „kartotece” dużą ilość zgłoszeń
serwisowych dotyczącą problemu kalibracji modułu sterującego silnika. Efektem może być brak
wykrycia stanu przegrzania, w niektórych 2-litrowych jednostkach Duratorq Diesel. W skrajnych
przypadkach przegrzany silnik może spowodować pęknięcie miski olejowej, co skutkuje utratą oleju
silnikowego.
Warto wspomnieć, że modele Focus, C-Max, S-Max, Galaxy, Mondeo i Kuga (w szczególności problem
dotyczy modelu Kuga), wyprodukowane w latach 2013-2016, wyposażone w silnik 1.0, 1.5 lub 1.6
Ecoboost i 6-biegową manualną skrzynię biegów mogą borykać się z pęknięciem tarczy dociskowej
sprzęgła. Skutkuje to unoszeniem się charakterystycznego nieprzyjemnego zapachu mechanizmu,
zmniejszoną prędkością pojazdu i jego niższą wydajnością.