Czy warsztaty w kraju są gotowe na serwisowanie aut elektrycznych?
Samochody elektryczne szturmem zdobywają polskie drogi. Choć pozbawione są wielu newralgicznych komponentów, które mogą ulec awarii, nie oznacza jednak, że są mniej problematyczne niż te, z napędem spalinowym. O specyficznych wymaganiach aut elektrycznych oraz problemach, z jakimi wiąże się ich naprawa, opowiadają eksperci serwisu autobaza.pl
2023-04-05, 08:52

Choć wielu entuzjastów nowoczesnej, elektrycznej motoryzacji wieści zmierzch ery aut spalinowych,
zanim dojdzie do rewolucji w tym sektorze minie jeszcze sporo czasu. Unia Europejska co prawda
prowadzi politykę zmierzającą do zrównoważonego rozwoju i ograniczenia emisji CO2, jednak wciąż
nie jest przygotowana ani na produkcję wyłącznie aut elektrycznych, ani na ich utylizację.


Nowe rozwiązania i nowe problemy


Konstrukcje aut elektrycznych są zdecydowanie mniej skomplikowane niż pojazdów spalinowych. Nie
posiadają sprzęgła, koła dwumasowego, alternatora czy katalizatora, które w przypadku aut z
tradycyjnym napędem często są najbardziej kosztowne w naprawach. Brak w nich także układu
wydechowego. Użytkownicy nie muszą też martwić się o wymianę płynów, rozrządu czy stan
wtryskiwaczy. Czy to oznacza, że auta elektryczne są mniej problematyczne?


Ze względu na specyficzną budowę, pojazdy elektryczne wymagają od kierowcy wiedzy i umiejętności
ich użytkowania. Najbardziej wrażliwym elementem są ogniwa, które mają określoną żywotność, a
ich wydajność może zmniejszać się z czasem, szczególnie jeśli samochód jest niewłaściwie
eksploatowany. Negatywny wpływ na kondycję baterii ma na przykład długa jazda z bardzo dużą
prędkością, która może wpłynąć na znaczny wzrost temperatury ogniw. Problemem jest również
nieodpowiednie ładowanie – optymalny poziom naładowania baterii powinien oscylować pomiędzy
80% a 20% pojemności. Zaszkodzić akumulatorowi może także szybkie ładowanie – zbyt często
wykorzystywane może być przyczyną awarii lub wpłynąć na utratę pojemności – wyjaśnia Przemysław
Gąsiorowski, ekspert serwisu autobaza.pl.


Nie bez znaczenia jest także fakt, że nowoczesne auta elektryczne są przepełnione elektroniką. Cały
układ sterowania jest ze sobą połączony poprzez moduł elektroniczny. To on odpowiada za system
zabezpieczeń i czujniki oraz monitoring wszystkich wskaźników w aucie. Te elementy mogą ulec
awarii z powodu wad fabrycznych, zewnętrznego zużycia lub uszkodzeń mechanicznych.


Największe problemy z naprawą aut elektrycznych


Naprawa auta elektrycznego nie jest jednak tak prosta, jak w przypadku aut spalinowych. Przede
wszystkim, aby móc zająć się tego typu pojazdem, mechanik musi mieć specjalne uprawnienia. Z
uwagi na to, że akumulatory generują bardzo wysokie napięcie elektryczne, do ich naprawy
wymagane są uprawnienia Stowarzyszenia Elektryków Polskich (SEP) do 1kV.
Warto wiedzieć, że koncerny dają stosunkowo długą, średnio ośmioletnią gwarancję na akumulatory.
Dotyczy ona natomiast wyłącznie jego naturalnego zużycia, czyli w praktyce pojemności, która
według producenta w tym czasie nie spadnie poniżej określonego poziomu. W przypadku usterki
natomiast gwarancja kończy się po przejechaniu 100 tys. km., wówczas koszty wymiany akumulatora leżą po stronie właściciela, a są one pokaźne – mogą dochodzić nawet do 100 tys. zł. – podsumowuje
Przemysław Cholewa, CEO aplikacji motowarsztat.pl.


Na szczęście dla właścicieli, uszkodzenie baterii nie oznacza konieczności wymiany jej w całości.
Akumulatory mają budowę modularną – składają się z tzw. celi. Wymienia się zatem nie całość, a
jedynie uszkodzone moduły. Aby jednak zweryfikować, które elementy zostały uszkodzone i w jakim
stopniu, niezbędna jest diagnostyka komputerowa w serwisie dysponującym odpowiednim
oprogramowaniem oraz wykwalifikowanym personelem. Niestety, z uwagi na wysokie koszty i
specyfikę urządzeń diagnostycznych wciąż wielu właścicieli prywatnych warsztatów nie może sobie
pozwolić na ich zakup.


Jakie wyzwania stoją przed warsztatami?


Aby sprostać oczekiwaniom klientów, właściciele muszą zmodernizować swoje warsztaty i
dostosować je do wymagań technicznych nowych rodzajów samochodów. Jak powinni się
przygotować do obsługi aut elektrycznych?
Najważniejszy jest wykwalifikowany zespół mechaników, którzy posiadają odpowiednie umiejętności
i doświadczenie w pracy z układami elektrycznymi. Konieczna jest też znajomość systemów
zabezpieczeń i blokad wyłączających prąd w naprawianym modelu. Ponadto serwis wymaga
specjalnego wyposażenia i narzędzi, w tym odpowiedniego oprogramowania do diagnozowania
problemów z systemami elektronicznymi. Bardzo ważne w tym kontekście jest również
bezpieczeństwo i odpowiednie procedury BHP obowiązujące w warsztacie, które zabezpieczą
pracowników mających do czynienia z prądem o wysokim napięciu.

KONTAKT / AUTOR
Przemysław Gąsiorowski
Marketing and PR Manager
Autoiso Sp. z o.o.
600 803 793
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.