Podaż aut używanych rośnie, mimo to ceny nie spadają. Podsumowanie pierwszego półrocza 2023 na rynku samochodów używanych.
Rynek samochodów używanych przyspiesza. Liczba aut wystawionych na sprzedaż w pierwszej połowie 2023 roku wzrosła o 13% rok do roku i stanowi już blisko 57% liczby ogłoszeń z całego roku 2022. To nadal o prawie 7% mniej niż w 2019, lecz pomimo stale rosnących cen, rok może zamknąć się wynikiem zbliżonym bądź równym do tego sprzed pandemii. Eksperci autobaza.pl podsumowują pierwsze półrocze 2023.
2023-07-26, 13:37

Rynek aut używanych w Polsce powoli wraca na tory sprzedażowe sprzed pandemii. Według danych autobaza.pl w pierwszym półroczu bieżącego roku na portalach ogłoszeniowych pojawiło się ponad 1,05 mln ofert sprzedaży, podczas gdy w 2022 w analogicznym okresie liczba ta nie przekroczyła miliona. 

Ceny wciąż rosną

Blisko 57% aut używanych wystawionych na sprzedaż w pierwszej połowie 2023 roku znajduje się w przedziale cenowym 25-150 tys. zł – to o ponad 3,5 p.p. więcej niż w analogicznym okresie 2022. Rok do roku spadła dostępność samochodów w cenie do 25 tys. zł (o ponad 4 p.p). Według danych autobaza.pl najwięcej ogłoszeń z początku bieżącego roku dotyczyło pojazdów w widełkach: 25-50 tys. zł, podczas gdy w analogicznym okresie w 2022 na rynku dominowały auta o wartości 10-25 tys. zł.

Inflacja i idący za nią wzrost cen nie omija branży motoryzacyjnej, co wyraźnie widać w strukturze sprzedażowej na rynku samochodów używanych. Dodatkowo nadal odczuwamy skutki ograniczonej podaży aut – zarówno nowych, jak i tych z drugiej ręki, spowodowanej wydarzeniami ostatnich lat. Teraz, gdy liczba ogłoszeń znów zaczyna rosnąć, możemy spodziewać się delikatnych spadków cen, ale na duże obniżki raczej nie ma co liczyć komentuje Natalia Sokołowska, ekspertka autobaza.pl.

Najwięcej ogłoszeń z pierwszej połowy 2023 roku dotyczyło aut produkowanych w latach: 2016-2019 oraz 2011-2015 – w obu przypadkach po 25% wszystkich ofert.

Najczęściej sprzedawane marki i modele – bez niespodzianek

Pierwsza połowa 2023 nie przyniosła znaczących zmian wśród najczęściej sprzedawanych modeli i marek samochodów w ujęciu rok do roku. Na podium niezmiennie: Volkswagen Golf (3 pozycja), BMW Seria 3 (2 pozycja) oraz Opel Astra (1 pozycja), choć lider i wicelider z ubiegłego roku zamienili się miejscami. Marki, które najczęściej można było spotkać wśród ogłoszeń sprzedaży to, podobnie jak w ubiegłym roku, Ford (3), Opel (2) i Volkswagen (1).

Diesel, benzyna, hybryda czy elektryk?

Jeśli chodzi o typ paliwa, podobnie jak w ubiegłym roku, znaczna większość ofert dotyczy  samochodów spalinowych, jednak w H1 2023 na prowadzenie nieznacznie wysunęły się napędy typu diesel, wyprzedzając delikatnie silniki benzynowe (46,95% vs. 45,37%). Na rynku pojawia się coraz więcej używanych aut elektrycznych oraz hybryd, choć nadal są to udziały niewielkie – odpowiednio 0,84% i 2,43% wszystkich wystawionych na sprzedaż samochodów w H1 2023. Warto jednak zauważyć, że w całym 2019 roku odsetek ten był bliski zeru dla elektryków, a dla hybryd wyniósł niecały procent. 

Widać, że z biegiem lat coraz więcej aut napędzanych zieloną energią trafia w „drugi obieg” i naturalnie będzie to tendencja rosnąca. W jakim tempie? To zależy od wielu czynników, na przykład tego, czy Polaków będzie w najbliższych latach stać na nowe pojazdy elektryczne, które za jakiś czas będą mogły pojawić się na rynku wtórnymkomentuje Natalia Sokołowska z autobaza.pl.

KONTAKT / AUTOR
Przemysław Gąsiorowski
Marketing and PR Manager
Autoiso Sp. z o.o.
600 803 793
ZAŁĄCZNIKI
unnamed-31.png
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.