Rynek aut używanych w Polsce powoli wraca na tory sprzedażowe sprzed pandemii. Według danych autobaza.pl w pierwszym półroczu bieżącego roku na portalach ogłoszeniowych pojawiło się ponad 1,05 mln ofert sprzedaży, podczas gdy w 2022 w analogicznym okresie liczba ta nie przekroczyła miliona.
Ceny wciąż rosną
Blisko 57% aut używanych wystawionych na sprzedaż w pierwszej połowie 2023 roku znajduje się w przedziale cenowym 25-150 tys. zł – to o ponad 3,5 p.p. więcej niż w analogicznym okresie 2022. Rok do roku spadła dostępność samochodów w cenie do 25 tys. zł (o ponad 4 p.p). Według danych autobaza.pl najwięcej ogłoszeń z początku bieżącego roku dotyczyło pojazdów w widełkach: 25-50 tys. zł, podczas gdy w analogicznym okresie w 2022 na rynku dominowały auta o wartości 10-25 tys. zł.
Inflacja i idący za nią wzrost cen nie omija branży motoryzacyjnej, co wyraźnie widać w strukturze sprzedażowej na rynku samochodów używanych. Dodatkowo nadal odczuwamy skutki ograniczonej podaży aut – zarówno nowych, jak i tych z drugiej ręki, spowodowanej wydarzeniami ostatnich lat. Teraz, gdy liczba ogłoszeń znów zaczyna rosnąć, możemy spodziewać się delikatnych spadków cen, ale na duże obniżki raczej nie ma co liczyć – komentuje Natalia Sokołowska, ekspertka autobaza.pl.
Najwięcej ogłoszeń z pierwszej połowy 2023 roku dotyczyło aut produkowanych w latach: 2016-2019 oraz 2011-2015 – w obu przypadkach po 25% wszystkich ofert.
Najczęściej sprzedawane marki i modele – bez niespodzianek
Pierwsza połowa 2023 nie przyniosła znaczących zmian wśród najczęściej sprzedawanych modeli i marek samochodów w ujęciu rok do roku. Na podium niezmiennie: Volkswagen Golf (3 pozycja), BMW Seria 3 (2 pozycja) oraz Opel Astra (1 pozycja), choć lider i wicelider z ubiegłego roku zamienili się miejscami. Marki, które najczęściej można było spotkać wśród ogłoszeń sprzedaży to, podobnie jak w ubiegłym roku, Ford (3), Opel (2) i Volkswagen (1).
Diesel, benzyna, hybryda czy elektryk?
Jeśli chodzi o typ paliwa, podobnie jak w ubiegłym roku, znaczna większość ofert dotyczy samochodów spalinowych, jednak w H1 2023 na prowadzenie nieznacznie wysunęły się napędy typu diesel, wyprzedzając delikatnie silniki benzynowe (46,95% vs. 45,37%). Na rynku pojawia się coraz więcej używanych aut elektrycznych oraz hybryd, choć nadal są to udziały niewielkie – odpowiednio 0,84% i 2,43% wszystkich wystawionych na sprzedaż samochodów w H1 2023. Warto jednak zauważyć, że w całym 2019 roku odsetek ten był bliski zeru dla elektryków, a dla hybryd wyniósł niecały procent.
Widać, że z biegiem lat coraz więcej aut napędzanych zieloną energią trafia w „drugi obieg” i naturalnie będzie to tendencja rosnąca. W jakim tempie? To zależy od wielu czynników, na przykład tego, czy Polaków będzie w najbliższych latach stać na nowe pojazdy elektryczne, które za jakiś czas będą mogły pojawić się na rynku wtórnym – komentuje Natalia Sokołowska z autobaza.pl.