Ceny usług mechanicznych w Polsce i Niemczech – analiza rynku oraz wpływ na import pojazdów
W 2024 roku wzrost kosztów napraw samochodów w Niemczech znacząco wpłynął na decyzje wielu właścicieli pojazdów, którzy coraz częściej rezygnują z naprawiania swoich samochodów. Zgodnie z danymi General Association of the German Insurance Industry (GDV), średnia stawka za roboczogodzinę w niemieckich warsztatach mechanicznych wynosi aż 188 euro, co sprawia, że naprawy stają się coraz mniej opłacalne. W Polsce, gdzie koszt takich usług jest znacznie niższy, wzrasta liczba aut importowanych zza Odry. Czy to jedynie efekt różnic cenowych, czy może szerszy trend wpływający na cały rynek motoryzacyjny? Eksperci z Autobaza.pl postanowili przeanalizować rosnący trend rynkowy.
2024-11-07, 09:25

Zwiększony import aut używanych do Polski

Wysokie koszty napraw w Niemczech sprawiają, że wiele pojazdów po szkodach kwalifikowane jest jako szkody całkowite, co oznacza, że ich naprawa staje się nieopłacalna. W Polsce, jednak, te same samochody często zyskują drugie życie i mogą być użytkowane jeszcze przez kolejne kilkanaście lat. Z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że we wrześniu 2024 roku import używanych samochodów do Polski wzrósł o 16,2% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, co oznacza sprowadzenie ponad 81 tysięcy pojazdów. Niemcy pozostają największym dostawcą aut, odpowiadając za 52,4% całego importu do Polski. Według raportów SAMAR, najchętniej sprowadzane modele to Volkswagen Golf, Opel Astra oraz Audi A4, natomiast w kategorii aut dostawczych największą popularnością cieszy się Renault Master.

Raporty Autobaza.pl jako wsparcie przy zakupie pojazdów z importu

W obliczu wzmożonego importu używanych pojazdów raporty historii pojazdów od Autobaza.pl są cennym źródłem informacji dla przyszłych nabywców, pozwalając zweryfikować historię techniczną auta oraz wcześniejsze naprawy. Dzięki raportom kupujący mogą upewnić się, czy samochód nie przeszedł poważnej szkody, która mogłaby wpłynąć na jego wartość lub bezpieczeństwo.

 „W Niemczech, gdzie stawki za usługi mechaniczne są wysokie, nawet drobne uszkodzenia stają się kosztowne. Dla przykładu, wymiana zderzaka w samochodzie klasy premium, takim jak Mercedes czy BMW, może kosztować od 2 000 do 4 000 euro, podczas gdy w Polsce ta sama naprawa wyniesie od 2 000 do 5 000 zł. Różnice w kosztach sprawiają, że wiele osób decyduje się na sprowadzenie auta z Niemiec i naprawę w Polsce, gdzie ceny są bardziej przystępne” – wyjaśnia Przemysław Gąsiorowski, ekspert Autobaza.pl.

Wpływ wzrostu kosztów napraw na sektor ubezpieczeniowy

Wzrost kosztów napraw nie pozostaje bez wpływu na sektor ubezpieczeniowy, zarówno w Niemczech, jak i w Polsce. W Niemczech, w 2023 roku, ubezpieczyciele byli stratni ponad trzy miliardy euro, co pokazuje, jak niedoszacowane były koszty związane z rosnącymi stawkami roboczogodzin i cenami części. Podobne zjawisko, choć w mniejszej skali, zaczyna być zauważalne w Polsce. „Również obserwujemy wzrost kosztów napraw, co może w przyszłości przełożyć się na wyższe składki OC i AC” – zauważa Łukasz Łada, Główny Specjalista ds. Ubezpieczeń portalu Punkta – Porównywarki OC/AC.

Przyszłość rynku naprawczego w Polsce

Wzrost importu samochodów z Niemiec do Polski napędza rozwój rodzimego rynku naprawczego, szczególnie w warsztatach zajmujących się naprawami powypadkowymi. Duże różnice w kosztach naprawy, zwłaszcza lakierniczych – gdzie w Niemczech stawka za roboczogodzinę sięga 205 euro (ok. 890 zł), podczas gdy w Polsce wynosi od 150 do 200 zł – sprawiają, że naprawy w Polsce są bardziej opłacalne. Trend rosnącego eksportu pojazdów z Niemiec do Polski jeszcze długo się utrzyma, gdyż przy obecnych stawkach w Niemczech właściciele aut często rezygnują z kosztownych napraw na rzecz sprzedaży pojazdu za granicę.

Warto jednak pamiętać, że poszukując okazji na rynku aut używanych, dobrze jest zweryfikować historię pojazdu. Dzięki raportom historii pojazdu, kupujący mogą upewnić się, czy wybrany samochód nie przeszedł poważnych uszkodzeń, co mogłoby wpływać na jego dalsze użytkowanie.



KONTAKT / AUTOR
Przemysław Gąsiorowski
Marketing and PR Manager
Autoiso Sp. z o.o.
600 803 793
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.