Planowane zmiany w podatku akcyzowym ukrócą import poważnie uszkodzonych pojazdów?
Od 1 stycznia 2020 roku ma obowiązywać nowy wzór dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy. Ma się na nim znaleźć data produkcji, stan techniczny i kwota uiszczonej akcyzy.
2019-06-25, 09:52

Planowane zmiany mają przyczynić się do uszczelnienia systemu podatkowego oraz ukrócić nielegalne i nieetyczne praktyki stosowane przez nieuczciwych sprzedawców samochodów.

Chodzi tu przede wszystkim o zawyżanie wieku pojazdu - przez co podatek akcyzowy ulegał zmniejszeniu. Płacony jest bowiem od wartości pojazdu - a im starszy pojazd tym jego wartość spada, spadała więc też kwota akcyzy. W tej chwili urzędnik rejestrujący pojazd będzie weryfikował te dane i w przypadku zaistnienia rozbieżności - nie zarejestruje pojazdu.

Historia pojazdu pod kontrolą

Ponadto, nowy wzór przewiduje obowiązek wpisania stanu technicznego pojazdu. Jednak opis ten będzie bardzo ogólny: “uszkodzony” lub “nieuszkodzony”. 

Jak to rozumieć? 

Opis jest jednoznaczny, ale jednocześnie bardzo pojemny i może być różnie interpretowany. Co gorsza, może wprowadzać nabywcę w błąd…” - mówi Piotr Korab ekspert autobaza.

Co właściwie będzie oznaczało, że pojazd był uszkodzony? Czy będzie możliwość weryfikacji skali tych uszkodzeń? Bo uszkodzeniem może być pokiereszowany, czy zwisający błotnik po lekkiej stłuczce, albo poważnie uszkodzony, sprowadzony na lawecie pojazd z wystrzelonymi poduszkami bezpieczeństwa… Skąd taki “Kowalski” ma wiedzieć jak zinterpretować tą informację? 

Jeżeli zaś chodzi o uiszczoną kwotę akcyzy, to jest to chyba najbardziej kontrowersyjna zmiana. Kwota ta pozwoli nabywcy ustalić cenę zakupu pojazdu, a tym samym da możliwość ustalenia zarobku sprzedawcy. Z drugiej strony, również na tej podstawie będzie można oszacować w jakim stanie pojazd został sprowadzony do Polski. Porównanie ceny zakupu pojazdu z innymi pojazdami tej samej marki, z tego samego rocznika i z tym samym wyposażeniem będzie możliwe. Kwoty rażąco odbiegające od standardowych cen rynkowych, dadzą podstawę do podejrzeń odnośnie stanu technicznego sprowadzonego samochodu.

Koniec nierównej konkurencji

Ukróci to nierówną konkurencję mocno kręconych i powypadkowych pojazdów z zagranicy. Stanowią one bowiem nieuczciwą konkurencję dla używanych pojazdów z rodzimego rynku z udokumentowaną historią pojazdu. Być może zmiany w podatku akcyzowym wpłyną na polepszenie jakości pojazdów oferowanych na rynku wtórnym, bo jak wynika z danych portalu autobaza.pl za I kwartał 2019 r. - ⅓ pojazdów oferowanych na sprzedaż na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. 

KONTAKT / AUTOR
Przemysław Gąsiorowski
Marketing and PR Manager
Autoiso Sp. z o.o.
600 803 793
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.